Kto ponosi konsekwencje nieprawidłowości w zakresie ochrony przeciwpożarowej?
Ochrona ppoż definicja:
Zgodnie z ustawą - Ochrona przeciwpożarowa polega na realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem
Zadania ochrony przeciwpożarowej:
1) zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia;
2) zapewnianie sił i środków do zwalczania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia oraz na rzecz ochrony ludności;
3) prowadzenie działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej.
Działania te stanowią system ochrony przeciwpożarowej. Bezpieczeństwo pożarowe jest wynikiem skuteczności funkcjonowania systemu ochrony przeciwpożarowej, w ramach której są podejmowane działania prewencyjne, jest prowadzona profilaktyka i edukacja społeczna, a także utrzymywana zdolność do podejmowania i prowadzenie działań ratowniczych w odniesieniu do zagrożeń jakim są pożary
Bezpieczeństwo pożarowe definicja:
Bezpieczeństwo pożarowe nie jest pojęciem jednoznacznie zdefiniowanym w przepisach prawa czy też literaturze tematycznej. Jest to jednak pojęcie które występuje powszechnie np. w literaturze, w przepisach prawa krajowego i przepisach prawa w Unii Europejskiej. Uogólniając - bezpieczeństwo pożarowe możemy osiągnąć stosując skutecznie systemy ochrony przeciwpożarowej. W ich zakresie prowadzona jest profilaktyka ppoż, podejmowane są działania prewencyjne, jak również utrzymywana jest zdolność do podejmowania i prowadzenia działań ratowniczych.
Skuteczność i funkcjonowanie ochrony przeciwpożarowej:
Do osiągnięcia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa pożarowego niezbędna jest najwyższa skuteczność ochrony przeciwpożarowej. W ramach ochrony przeciwpożarowej możemy wskazać ściśle ze sobą powiązane działania, takie jak:
- działania ratownicze, np. przygotowanie zasobów materialnych i osobowych potrzebnych do szybkiego reagowania jak również usuwania skutków zdarzeń (prowadzenie czynności ratowniczo-gaśniczych).
- działania prewencyjne – takie jak: przygotowanie, wdrożenie i stosowanie np. przepisów i wymagań dotyczących ochrony oraz wymagań dotyczących stosowania (i samo stosowanie) technicznych systemów zabezpieczeń w obiektach budowlanych, a także prognozowanie i monitorowanie zagrożeń, ocena ryzyka, podejmowanie nowych działań itd.;
- profilaktykę (prewencję) i edukację społeczną – podnoszenie poziomu świadomości i wiedzy społecznej na temat zagrożeń i właściwego zachowania w określonych sytuacjach, a także systemowe kształtowanie zachowań i postaw obywateli w każdym wieku w obliczu zagrożeń i niebezpieczeństwa;
To na wymienionych powyżej działaniach (ratowniczych, prewencyjnych i profilaktycznych) oparta jest ochrona przeciwpożarowa. Jej skuteczność zależy od płynności ich stosowania i funkcjonowania. Ochronę przeciwpożarową możemy dzięki temu opisać również jako system.
W ramach każdego z wymienionych działań możemy dodatkowo wyodrębnić rozwiązania takie jak (Źródło: BEZPIECZEŃSTWO POŻAROWE. Rozważania na gruncie nauki i praktyki, Jacek Zboina. Publikacja opracowana w ramach projektu nr DOB-BIO7/08/01/2015 finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju):
1. w ramach działań prewencyjnych m.in.:
- wymagania formalne w zakresie ochrony przeciwpożarowej – przepisy i wymagania organizacyjne i techniczne dotyczące systemu ratowniczego, sprzętu i wyposażenia straży pożarnej, obiektów budowlanych oraz terenów;
- wymagania i obowiązki dotyczące właścicieli, użytkowników i zarządców – zapewnienie właściwych warunków ochrony przeciwpożarowej, ewakuacji, bezpieczeństwa pożarowego, podejmowanie samodzielnych działań ratowniczo-gaśniczych, alarmowanie i ostrzegania o zagrożeniach, stosowanie urządzeń przeciwpożarowych i podręcznego sprzętu gaśniczego;
- rozpoznawanie zagrożeń, ocena ryzyka pożarowego;
- stosowanie technicznych systemów zabezpieczeń, zabezpieczeń czynnych i biernych, w tym urządzeń przeciwpożarowych;
- prowadzenie nadzoru, kontroli, tzw. czynności kontrolno-rozpoznawczych przez Państwową Straż Pożarną;
2. w ramach profilaktyki i edukacji społecznej m.in.:
- podnoszenie poziomu świadomości społecznej – poziomu wiedzy społeczeństwa na temat określonych zagrożeń i propagowanie zasad właściwego zachowania się w razie zagrożeń;
- edukacja w zakresie bezpieczeństwa, udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym i rannym oraz użycia podręcznego sprzętu gaśniczego lub innego wyposażenia;
3. w ramach działań ratowniczych m.in.:
- organizacja ochrony przeciwpożarowej, jednostki ochrony przeciwpożarowej i ich zasoby (w tym ich wyposażenie), a także przygotowanie podmiotów ratowniczych;
- rozmieszczenie pomiotów ratowniczych, ich zdolność operacyjna;
- współdziałanie z innymi podmiotami ratowniczymi;
- procedury, zasady, alarmowanie, ostrzeganie i powiadamianie o zagrożeniach, plany ratownicze, standardy ratownicze;
W przypadku działań prewencyjnych i działań ratowniczych do wymienionych rozwiązań należy dodać:
- wymagania dotyczące wyrobów stosowanych w ochronie przeciwpożarowej i ocenę zgodności tych wyrobów;
- kształcenie, przygotowanie i doskonalenie zawodowe (w tym szkolenie i aktualizowanie wiedzy) personelu.
Wyżej wymienione działania w ramach ochrony przeciwpożarowej można podzielić na te:
- przed zdarzeniem – zapobieganie, profilaktyka i edukacja społeczna;
- po zdarzeniu – działania ratownicze, w tym wykorzystanie środków prewencyjnych (np. technicznych systemów zabezpieczeń).
Trzeba przy tym zaznaczyć, że działania prewencyjne oraz profilaktyka i edukacja społeczna są uwzględnione w ustawowym przepisie we fragmencie brzmiącym: „zapobieganie powstania i rozprzestrzeniania się pożaru, katastrof lub innego miejscowego zagrożenia”. W trakcie zdarzenia lub po nim weryfikacji podlega skuteczność działań prewencyjnych (np. zastosowanych technicznych systemów zabezpieczeń, zdolność ludzi do przetrwania w warunkach zagrożenia) i są prowadzone działania ratownicze mające na celu ochronę życia, zdrowia, mienia i środowiska” – co można odnosić do zapisów art. 1 ustawy o ochronie przeciwpożarowej w brzmieniu: „zapobieganie rozprzestrzeniania się pożaru, katastrof lub innego miejscowego zagrożenia”.
Do realizacji wszystkich działań w ramach ochrony przeciwpożarowej konieczne jest zapewnienie zasobów do zwalczania pożaru, katastrof lub innego miejscowego zagrożenia. Z danych wynika, że pożary stanowią obecnie blisko jedną trzecią wszystkich zdarzeń, w których interweniuje straż pożarna. Właściwe rozumienie ochrony przeciwpożarowej wynika z analizy aktualnych regulacji prawa w tym zakresie. W ustawie o ochronie przeciwpożarowej zawarto definicję i przedstawiono zakresu pojęcia „ochrona przeciwpożarowa”, która zgodnie z art. 1 polega na realizacji przedsięwzięć (zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, zapewnienie zasobów, prowadzenie działań ratowniczych w przypadku pożarów, katastrof i innych miejscowych zagrożeń) mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową (w rozumieniu katastrofy naturalnej i technicznej) lub innym miejscowym zagrożeniem. Przedsięwzięcia (działania) te obejmują:
- zapewnienie koniecznych warunków ochrony technicznej nieruchomościom i ruchomościom;
- tworzenie warunków organizacyjnych i formalnoprawnych zapewniających ochronę ludzi i mienia, a także przeciwdziałających powstawaniu i/lub minimalizujących skutki pożaru, katastrofy lub innego miejscowego zagrożenia
Kto odpowiada za bezpieczeństwo pożarowe budynku?
Za bezpieczeństwo pożarowe budynku odpowiadają zarówno właściciel, zarządca jak i użytkownik budynku:
Dz.U. 1991 Nr 81 poz. 351 USTAWA z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej
Zapobieganie pożarowi, klęsce żywiołowej lub innemu miejscowemu zagrożeniu
Art. 3. [Osoby odpowiedzialne za zabezpieczenie przed pożarem]
- Osoba fizyczna, osoba prawna, organizacja lub instytucja korzystające ze środowiska, budynku, obiektu lub terenu są obowiązane zabezpieczyć je przed zagrożeniem pożarowym lub innym miejscowym zagrożeniem.
- Właściciel, zarządca lub użytkownik budynku, obiektu lub terenu, a także podmioty, o których mowa w ust. 1, ponoszą odpowiedzialność za naruszenie przepisów przeciwpożarowych, w trybie i na zasadach określonych w innych przepisach.
- Obowiązki zawarte w ust. 1 i 2 dotyczą również gmin w zakresie sprawowania nadzoru nad zadaniami określonymi w art. 1 pkt 1.
Odpowiedzialność i podział ról:
Art. 4. [Obowiązki właściciela budynku, obiektu budowlanego lub terenu. Osoby wykonujące czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej]
- Właściciel budynku, obiektu budowlanego lub terenu, zapewniając ich ochronę przeciwpożarową, jest obowiązany:
i. przestrzegać przeciwpożarowych wymagań techniczno-budowlanych, instalacyjnych i technologicznych;
ii. wyposażyć budynek, obiekt budowlany lub teren w wymagane urządzenia przeciwpożarowe i gaśnice;
iii. zapewnić przeglądy techniczne, konserwacje oraz naprawy urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic, w sposób gwarantujący ich sprawne i niezawodne funkcjonowanie;
iv. zapewnić osobom przebywającym w budynku, obiekcie budowlanym lub na terenie, bezpieczeństwo i możliwość ewakuacji;
v. przygotować budynek, obiekt budowlany lub teren do prowadzenia akcji ratowniczej;
vi. zapoznać pracowników z przepisami przeciwpożarowymi;
vii. ustalić sposoby postępowania na wypadek powstania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia.
1A. Odpowiedzialność za realizację obowiązków z zakresu ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w ust. 1, stosownie do obowiązków i zadań powierzonych w odniesieniu do budynku, obiektu budowlanego lub terenu, przejmuje - w całości lub w części - ich zarządca lub użytkownik, na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej ustanawiającej zarząd lub użytkowanie. W przypadku gdy umowa taka nie została zawarta, odpowiedzialność za realizację obowiązków z zakresu ochrony przeciwpożarowej spoczywa na faktycznie władającym budynkiem, obiektem budowlanym lub terenem
2. Czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej mogą wykonywać osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje.
2A. Osoby wykonujące czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, w tym czynności, o których mowa w ust. 1, polegające na zapobieganiu powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, niezatrudnione w jednostkach ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5 і 8, są obowiązane posiadać tytuł zawodowy inżynier pożarnictwa albo tytuł zawodowy inżynier i dyplom ukończenia studiów w Szkole Głównej Służby Pożarniczej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa w specjalności inżynieria bezpieczeństwa pożarowego wydany do dnia 30 września 2019 r. lub studiów na kierunku inżynieria bezpieczeństwa w zakresie bezpieczeństwa pożarowego wydany po dniu 30 września 2019
2B. Osoby niezatrudnione w jednostkach ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8, wykonujące czynności wyłącznie w zakresie wynikającym z ust. 1, powinny posiadać co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe i uprawnienia inspektora ochrony przeciwpożarowej lub kwalifikacje do wykonywania zawodu technik pożarnictwa.
3. (uchylony).
Art. 6. [Obowiązek spełnienia wymagań ochrony przeciwpożarowej]
1. Właściwe urzędy, instytucje, organizacje, przedsiębiorcy lub osoby fizyczne są obowiązane uwzględnić wymagania w zakresie ochrony przeciwpożarowej przy zagospodarowaniu i uzbrajaniu terenu
2. Autorzy dokumentacji projektowej są obowiązani zapewnić jej zgodność z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej.
2A. (uchylony).
3. Obowiązek spełnienia wymagań ochrony przeciwpożarowej ciąży także na wytwórcy maszyn, urządzeń i innych wyrobów oraz nabywcy licencji zagranicznych lub maszyn, urządzeń i innych wyrobów pochodzących z importu
4. Obowiązek, o którym mowa w ust. 3, ciąży również na użytkowniku maszyn, urządzeń i innych wyrobów.
5. Rozpoczęcie eksploatacji nowej, przebudowanej lub wyremontowanej budowli, obiektu lub terenu, maszyny, urządzenia lub instalacji albo innego wyrobu może nastąpić wyłącznie, gdy:
a) zostały spełnione wymagania przeciwpożarowe;
B) sprzęt, urządzenia pożarnicze i ratownicze oraz środki gaśnicze zapewniają skuteczną ochronę przeciwpożarową.
6. Inwestor jest obowiązany zawiadomić komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej właściwego dla miejsca lokalizacji inwestycji o zakończeniu budowy obiektu budowlanego istotnego ze względu na konieczność zapewnienia ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem i o zamiarze przystąpienia do jego użytkowania, w celu zajęcia przez tego komendanta stanowiska, o którym mowa w art. 56 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 oraz z 2022 r. poz. 88, 1557, 1768 i 1783).
7. Komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej przy zajmowaniu stanowiska niezwłocznie zawiadamia właściwego komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej i właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej oraz organ nadzoru budowlanego o zastrzeżeniach do rozwiązań zawartych w projekcie zagospodarowania działki lub terenu, projekcie architektoniczno-budowlanym lub projekcie technicznym uzgodnionym pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej przez rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, zwanego dalej "rzeczoznawcą".
Ilość obowiązujących przepisów oraz zakres wiedzy o ochronie ppoż jest bardzo duży dlatego też najlepszą praktyką jest powierzenie obowiązków i nadzoru nad bezpieczeństwem przeciwpożarowym firmie lub osobom posiadającym odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w tym zakresie.
Osoby wykonujące czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, niezatrudnione w jednostkach ochrony ppoż., powinny mieć:
- wykształcenie wyższe i ukończone szkolenie specjalistów ochrony przeciwpożarowej
- wykształcenie wyższe na kierunku inżynieria bezpieczeństwa pożarowego,
- tytuł zawodowy inżyniera pożarnictwa
- powinny uzyskać uznanie kwalifikacji do wykonywania zawodu inżyniera pożarnictwa.
kto ponosi konsekwencje nieprawidłowości w zakresie ochrony przeciwpożarowej?
Konsekwencje nieprawidłowości w zakresie ochrony przeciwpożarowej ponoszą wszyscy uczestnicy sytuacji, począwszy od stałych użytkowników budynku, ich właścieli czy zarządców po osoby sprawujące nad nimi pieczę w ramach obowiązujących umów. Konsekwencje te oczywiście mogą być różne, związane z przepisami prawa, ale również wpływające na nasze życie prywane (uszczerbek na zdrowiu, utrata majątku) czy też zawodowe (utrata miejsca pracy).
Pamiętajmy także o naszych obowiązkach w razie wytąpienia pożaru:
Zgodnie z art. 82a § 1 ustawy Kodeks wykroczeń (dalej jako „kw”), kto w razie powstania pożaru nie dopełnia obowiązku określonego w przepisach o ochronie przeciwpożarowej oraz Państwowej Straży Pożarnej w postaci:
- niezwłocznego zawiadomienia osób znajdujących się w strefie zagrożenia oraz: centrum powiadamiania ratunkowego lub jednostki ochrony przeciwpożarowej albo Policji bądź wójta albo sołtysa,
- podporządkowania się zarządzeniu kierującego działaniem ratowniczym,
- udzielenia niezbędnej pomocy kierującemu działaniem ratowniczym, na jego żądanie,
podlega karze aresztu, grzywny albo karze nagany.
Dodaj komentarz