Kontakt

Masz pytanie?

Schowek
0
Twój koszyk 0,00 zł
Twój koszyk jest pusty

Badania bezpieczeństwa pożarowego pojazdów elektrycznych

02 - 02 - 2024

Przeanalizowaliśmy statystyki i dane dotyczące pożarów samochodów elektrycznych w Polsce:

  1. W 2020 roku odnotowano 2 pożary samochodów elektrycznych, przy czym liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych wynosiła 10 041.
  2. W 2021 roku również zanotowano 2 pożary samochodów elektrycznych, a liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych wzrosła do 18 795.
  3. W 2022 roku liczba pożarów samochodów elektrycznych wyniosła 7, a liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych wynosiła 23 698.
  4. W 2023 roku (stan do 10 maja) odnotowano 3 pożary samochodów elektrycznych, przy liczbie zarejestrowanych samochodów elektrycznych wynoszącej 40 926 (stan na kwiecień 2023).

Warto zauważyć, że średni czas działań gaśniczych przy pożarach pojazdów elektrycznych wynosi około 1,5 godziny.

Ostatnio głośno było o akcji straży pożarnej gaszącej pożar samochodu elektrycznego w Tuchomiu na Kaszubach, która trwała ponad 20 godzin. Jednak nie jest to typowy czas akcji, a statystyki pokazują różnorodność czasu interwencji.

Globalnie od 2010 roku do 30 kwietnia 2023 roku odnotowano 375 zweryfikowanych przypadków pożarów akumulatorów w samochodach elektrycznych. W 2022 roku na całym świecie sprzedano ponad 10 milionów samochodów elektrycznych.

Warto zagłębić się w badania nad sposobami gaszenia pożarów baterii litowo-jonowych oraz bezpieczeństwem przeciwpożarowym pojazdów elektrycznych, które stanowią nowe wyzwania dla ochrony przeciwpożarowej

Zachęcamy do lektury artykułu naukowego Badania bezpieczeństwa pożarowego pojazdów elektrycznych, autorstwa mgr inż. Ilony Majki i st. bryg. dr hab. inż. Jacka Zboinę opublikowanego na łamach czasopisma „Safety & Fire Technology” (SFT VOL. 62 ISSUE 2, 2023, PP. 86–111)

Safety & Fire Technology - Badania bezpieczeństwa pożarowego pojazdów elektrycznych - Safety & Fire Technology (cnbop.pl)

 
PODSUMOWANIE PUBLIKACJI:

Cel artykułu: omówienie wyników badań i testów pożarowych dotyczących baterii litowo-jonowych i pojazdów elektrycznych oraz metod i technik ich gaszenia.

Wprowadzenie: rozwój elektromobilności stwarza nowe wyzwania dla ochrony przeciwpożarowej i bezpieczeństwa parkowania i ładowania pojazdów elektrycznych w obiektach budowlanych. Pożary baterii litowo-jonowych przebiegają inaczej niż pożary konwencjonalnych źródeł energii i wymagają specjalnej wiedzy i środków gaśniczych.

Metodologia: autorzy opracowali artykuł na podstawie przeglądu i analizy wyników badań naukowych, eksperymentalnych i literatury przedmiotu.

Wnioski: pożary pojazdów elektrycznych zwiększają prawdopodobieństwo wypadków i zagrożeń dla działań ratowniczych. Katalog zagrożeń jest inny niż w przypadku pojazdów z napędem konwencjonalnym i wymaga badań, analizy, oceny i walidacji.

  • Pożary pojazdów elektrycznych - dokument przedstawia wyniki badań i testów pożarowych z udziałem baterii litowo-jonowych i pojazdów z napędem elektrycznym, porównując je z pojazdami z napędem konwencjonalnym.

  • Szybkość wydzielania ciepła - badania wykazały, że pożary pojazdów elektrycznych są podobnie intensywne jak pożary pojazdów z napędem konwencjonalnym, ale różnią się w rozwoju i źródle pożaru. Baterie litowo-jonowe mogą wydzielać intensywne płomienie i hałas, a ich zachowanie zależy od typu, konstrukcji i naładowania.

  • Emisja zanieczyszczeń - badania wykazały, że pożary pojazdów elektrycznych powodują większą emisję fluorowodoru i innych toksycznych związków, które mogą stanowić zagrożenie dla ratowników i środowiska, szczególnie w podziemnej infrastrukturze.

  • Metody i techniki gaszenia - badania potwierdziły, że woda jest najskuteczniejszym środkiem gaśniczym w gaszeniu pojazdów elektrycznych i baterii litowo-jonowych, ale wymaga dużych ilości i monitorowania temperatury. Badano również inne metody i techniki, takie jak lancy gaśnicze i płachty/koce gaśnicze, ale wymagają one dodatkowych badań i szkoleń.

Autorzy artykułu kompleksowo analizują zagrożenia związane z pojazdami z napędem elektrycznym oraz przedstawiają strategie działania dla służb ratowniczych. Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych aspektów:

 
  • Analiza Zagrożeń: Dokument szczegółowo omawia różne potencjalne zagrożenia związane z pojazdami elektrycznymi, takie jak pożary, porażenia prądem, toksyczność i wybuchy. Ważne jest, aby zrozumieć, że te zagrożenia nie są większe, ale inne niż w przypadku pojazdów konwencjonalnych.

  • Działania Ratownicze: Autorzy dokumentu podkreślają potrzebę specjalistycznego szkolenia dla służb ratowniczych. W przypadku pożarów pojazdów elektrycznych, strażacy muszą uwzględnić specyfikę napędu elektrycznego i znać odpowiednie procedury. To nowe wyzwanie wymaga ciągłego doskonalenia umiejętności i współpracy interdyscyplinarnej.

  • Badania Naukowe: Technologia baterii litowo-jonowych, używanych w pojazdach elektrycznych, dynamicznie się zmienia. Autorzy podkreślają potrzebę kontynuowania badań naukowych i testów pożarowych w celu jak najlepszego zrozumienia zachowania się baterii w przypadku awarii.

Życzymy miłej lektury!

Dodaj komentarz

Wymagane*

Administratorem danych osobowych przekazanych za pomocą powyższego formularza jest Fire And Gas sp. z o.o. sp.k
Szczegółowe informacje na temat przetwarzania danych znajdują się w Polityce prywatności.

Ostatnio na blogu

Systemy zasysające w ochronie przeciwpożarowej
Porady
Systemy zasysające w ochronie przeciwpożarowejSystemy wczesnej detekcji dymu są jednym z podstawowych elementów skutecznej ochrony przeciwpożarowej. Instalacje zasysające pozwalają...
Nowości w branży ppoż - linia proekologicznych gaśnic od CheckFire Ltd: enviroFoam
Nowości w branży ppoż - linia proekologicznych gaśnic...Kilka dni temu brytyjski producent urządzeń ppoż CheckFire Ltd, ogłosił wprowadzenie na rynek linii innowacyjnych gaśnic: enviroFoam.Produkt...
Na tej stronie używamy plików cookies, w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, w celu gromadzenia danych analitycznych i marketingowych. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w polityce prywatności/polityce cookies.Akceptuję i przechodzę do serwisu